Innovatív termékkel robbant be a köztudatba Porkoláb Eszter dietetikus és sportdietetikus. Ez a Hester's Life márka, ami a fiatal szakember egészségtudatos étkezés iránti elkötelezettségét és a gasztronómia iránti fogékonyságát is megmutatja. Mert nemcsak egészségesek, de finomak is a termékei. Az ETK-n két szakot is végzett Porkoláb Eszter maga is sportol, de két csapattal dietetikusként is foglalkozik.
Miért dietetikus akartál lenni?
Tudatos irány volt. Egyrészt a családban korábban többen is küzdöttek étkezési zavarral, és nagyon szerettem volna ezeket a betegségeket mélyebben megérteni, másrészt szeretem a gasztronómiát, és kacsingattam az orvosi pálya felé is - a dietetika mindezek metszete. Tetszett a kórházi munka nyüzsgése, a segítő pálya.
Mi inspirált a legjobban az egyetemen?
Sosem voltam jó tanuló, de
az, hogy én választottam a szakot, a saját érdeklődésem után mentem, beért az egyetemen:
sokkal jobban ment a tanulás, és mivel szigorúbb volt a követelményrendszer, más típusú tanulási módszereket kellett bevetnem. A tananyag nagyon izgalmas volt! Kiskoromban is a röntgenasszisztens nagynéném könyveit bújtam - jó volt az egyetemen például az anatómiáról közelebbi képet kapni. A szakosodás még jobban megerősített abban, hogy jó pályán vagyok, mert mind a klinikai dietetika, mind az ételkészítési technológiák érdekeltek. Olyan volt, mint egyfajta öngerjesztő folyamat: minden döntésem igazolta magát és újabb lépéseket generált.
Olvastam, hogy a hiányból indultál a saját vállalkozás felé, mert nem találtál magadnak elég jó reggelit... Mi az, ami a legbosszantóbb volt a különböző müzlik és granolák összetételében?
Dunát lehet rekeszteni müzlikből, de amint dietetikusként tekintem át az élelmiszercímkéket, egyértelmű, hogy
a legtöbb terméket egy egészségtudatos személy nem építi bele az étrendjébe hosszú távon. Emiatt kezdtem el egy saját receptet kikísérletezni.
Arra gondoltam, hogy fontos lenne egyszerű, nem édesített összetevőkkel dolgozni. Kidolgoztam egy receptet, és nagyon jó érzés volt, amikor a családtagjaim azt mondták, hogy a nagyközönség elé kell tárni. A piacon pedig beigazolódott, hogy nem én vagyok az egyedüli, aki ezt igényli.
Említenél pár olyan anyagot, amit inkább kerüljünk el?
Első körben a cukrokat emelném ki: a konvencionális termékek összetevői között az első három hely valamelyikén általában a cukor vagy annak különböző formái (glükóz/fruktóz/agave szirup/feldolgozott cukor) szerepel. Azt gondolom,
egy átlagos magyar fogyasztó cukorfogyasztása ezek nélkül is magas.
Amit viszont jónak tartok, az a datolya: annak ellenére, hogy magas a cukortartalma, kevesebb a kalóriája, és rostokat is tartalmaz, ami csökkenti a cukrok felszívódását.
A tartósítószerek, aromák, ízesítők sem ideálisak - ráadásul az ízélmény elérhető természetes módon is, csak ehhez megfelelő szaktudásra is szükség van, no meg arra, hogy a gyártó hajlandó legyen az alapanyagokba fektetni. A legtöbb márka igyekszik költséghatékonyan állni a termékfejlesztéshez, aminek sokszor a fogyasztók isszák meg a levét. Szerintem nem egy tejporral vagy eperaromával készült termék ízét össze sem lehet hasonlítani azzal, amihez például liofolizált (fagyasztva szárított – a szerk.) epret használtak.
Miért pont a reggelivel foglalkozol?
Mert
imádok reggelizni, az a kedvenc étkezésem!
Szeretem a granolákat, müzliket, így kézenfekvő volt számunkra, hogy ezzel foglalkozzunk. Sajnos, sokan egyáltalán nem szoktak reggelizni, és még kevesebben fogyasztanak tudatosan válogatott, egészséges összetevőkből álló ételeket. Az, hogy kinek miért fontos és mit érdemes reggeliznie, az már dietetikai, szakmai kérdés.
Milyen volt az első saját granolarecepted?
Egy nagyon fahéjas ízt képzelj el! Almaszószt is használtam hozzá, de később kihagytam belőle, mert nem tetszett a granola textúrája. (nevet) Egyébként jó volt, de fejlesztésre, finomításra szorult. Csiszoltuk a receptet, és mára sikerült elérnünk egy olyan változathoz, amivel elégedett vagyok.
Nagy felfutása van ma Magyarországon a kézműves termékeknek. Mi erről a véleményed?
A kézművesség remek dolog, de élelmiszerek esetén folyamatosan stabil minőséget kell biztosítani. Például a granoláról granolára nem változhat a minőség, ami egy kézműves gyártásnál előfordulhat. Minden körülmények között ugyanazt a magas minőséget kell gyártanunk minden egyes termékünk esetében. Az élelmiszeriparban fontos, hogy minőségi és biztonságos terméket hozzunk létre - és
ebbe nem fér bele az, hogy például időről időre változik az alapanyagok minősége.
Ha például egy új beszállítóval kezdünk együttműködni, mintákat kérünk tőlük, abból mintasütés készül, és komoly minőségellenőrzés zajlik. Csak a megfelelő minőségű alapanyag-beszállítókkal tudunk szerződni.
Mesélnél arról, milyen nehézségek és örömök voltak a vállalkozás indítását követő úton?
Gyorsan növekedtünk, és ezt a fajta növekedést stresszes követni - nem egyszerű sem anyagilag sem energiakapacitásban. A gyártás a negyedik évét tapossa - de ebben benne vannak a hétvégéink, az ünnepnapok… Nagy áldozatok árán működünk, és az első naptól világos, hogy megtérülnek a fáradozásaink. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a termékek megfeleljenek a mi és a fogyasztóink magas igényeinek.
Minden új termék olyan, mint egy születés. Amikor látjuk a fogyasztói visszajelzéseket, köszönetet mondanak… ezek mindig hálás pillantok. (mosolyog) Hatalmas megtiszteltetés volt az is, amikor a Crunchy Nuts Great Taste díjat, arany csillagot nyert 2018-2019-ben. Főleg, mert olyan típusú granolákkal versenyeztünk, amik nem “mentesek” - ezeknél
a cukrok/zsírok miatt eleve magas az élvezeti érték, a mi egészséges termékeink pedig ezek nélkül is jól tudnak teljesíteni.
Erről visszaigazolást kapni mindig nagy öröm.
Szerintem minden vállalkozó számára nehézség - a munkaerő megtalálása, a megfelelő csapat felépítése, kapacitásbővítés… ezek mindig fejtörést okoznak. Vannak nehezebb időszakok, amikor sok ilyen problémát kell egyszerre megoldani. A napi bonyodalmak elviselhetőbbé tehetők, ha a célod a szemed előtt lebeg. Ez náluk a kezdetektől ugyanaz: egy olyan termék megalkotása és elérhetővé tétele, ami az egészséges életmódot támogatja és az egészségtudatos vásárlók számára mindennapi élelmet biztosít.
Milyen ízekkel kísérleteztek? Mi az, amiben szerinted még lehet újat mutatni ezen a fronton? Szerintem van olyan müzli például, aminek alig van valami íze...
(nevet) A biocereláikra jellező, hogy kevésbé ízesek, nem hoznak extra élvezetet. Pedig szerintem fontos, hogy ami egészséges, az finom is legyen - ez a garancia arra, hogy hosszú távon is fogyasztani fogjuk.
Tudom, hogy van, aki képes az ízélményt feláldozni az egészség oltárán, de én nem szeretném!
Azt gondolom, fontos, hogy az egészséges alapanyagkészletünkből a termékfejlesztés megfelelően jó ízű és textúrájú élelmiszert állítson össze. Vannak termékek, amikben tejpor biztosítja például egy zabkása krémes állagát. Ilyen alapanyagokat mi nem szívesen használunk, így kihívás az is, hogy gyorsan elkészüljön, de az is, hogy finom és krémes legyen.
Nemzetközi szinten is nyitni fogtok - milyen régiókban lesztek jelen?
A környező országokban is jelen vagyunk, sőt, Izlandon és Svédországban is kaphatók a termékeink. Már kiléptünk Európából is: idén a Közel-Keletre is szállítani fogunk. Ez a nyitás iszonyatos növekedést igényel. Hamarosan ismét bővítésen megy át a gyártás. Félévente bővülünk! (nevet)
Meg lehet megmaradni veszpréminek egy ilyen piacon?
Egyelőre nem szerepel a terveink között, hogy elköltöztessük az üzemet. Szerencsénk van a jelenlegi helyükkel és helyzetünkkel, és szeretnénk is megmaradni veszpréminek. Van egy disztributorunk, aki a szállítást országos szinten bonyolítja, ő Budapesten raktározza a termékeinket. De az üzem és a termelés Veszprémben marad.
Hogyan hatott a vállalkozásra a covid? Ebben az időszakban akarnak/akartak egészségesebben étkezni az emberek?
Az utóbbit mondanám. Van egy kevésbé egészségtudatos réteg, de az a tapasztalatom, hogy a korábbi szürke zóna is, akik nem voltak megfelelően edukáltak, egyre inkább nyitnak afelé, hogy egészségesebb szokásokat alakítsanak ki. Ez az eladásainkon is megmutatkozik. Tavaly volt a lezáráskor egy kiugró eredmény, megsokszorozódott a kiszállítások mennyisége. De szerintem ez nemcsak a lezárás miatt van. Úgy gondolom, a járvány rádöbbentette az embereket arra, hogy fontos az egészség. Fogyasztói attitűdváltás történt. Aki megkóstolja a termékeinket, törzsvásárlónk lesz, mert rájön, hogy
ami egészséges, az lehet finom is.
Részletes tápértékeket közöltök még az összeválogatható müzliverziókban is. Gondolom, ezzel tudatosságra szeretnétek nevelni a fogyasztóitokat.
Ez is a célkitűzésünk közé tartozik. Fontosnak tartom, hogy ne csak terméket adjunk, hanem edukáljunk is mellette, hogy
a vásárlóink olyan tudást is kapjanak, ami a mindennapjaikban is hasznosnak bizonyul.
Az élelmiszeripari gyártókat rengeteg szabályozás köti - például egészségre vonatkozó állításokat akkor tehet, ha szerepel az EU-s regiszterben az adott összetevő. Ehhez képest sokat ígérnek a címkék. Mivel nem élelmiszermérnökként végeztem, hatalmas mennyiségű jogi papíron kellett átrágni magam, hogy mi az, ami felkerülhet a dobozra. Segítség volt, hogy erről is tanultunk az egyetemen!
Mennyire figyelnek a vásárlói visszajelzésekre - van-e például, hogy egy egyénre szabott verziót beemeltek az állandó választékba?
Nagyon figyelünk a visszacsatolásra, és vannak is extravagáns ötletek, de van még mit kiaknázni a mostani palettából is. Az ízpreferenciákra vannak adataink:
leginkább a csokis és a gyümölcsös ízeket kedvelik az emberek.
Nálam nincs favorit, mindet nagyon szeretem.
Azóta elvégeztél egy sportdietetikus képzést is, ugyancsak a PTE ETK-n. Miért vágtál ebbe bele?
Értesültem arról, hogy az egyik volt szaktársam átvette a sportdietetikusi diplomáját. Rögtön rá is írtam, és érdeklődtem a képzésről. Azok alapján, amiket mondott, nem volt kérdés, hogy jelentkezem rá! Gyermekkorom óta sportolok (kézilabdáztam, tornáztam, balettoztam, jelenleg éppen a futás szerelmese vagyok), a munka mellett ez határozza meg a mindennapjaim. Emiatt érdekel a táplálkozás és a sport kapcsolata, ezt még a cég termékfejlesztési terveiben is érdemesnek látom figyelembe venni.
Szeretek sportolókkal dolgozni: a Balaton-felvidéki Kézilabda Akadémián gyerekkel foglalkozom, illetve a Telekom Veszprém kézilabda csapatának vagyok sportdietetikusa. Utóbbi igazi kihívás: sok az egyéni különbség a játékosok között, ráadásul a
felnőttek berögzült étkezési mintáit újraszabni nem egyszerű feladat.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai Igazgatóság 2020.