Félmilliárd forintból fejlesztették a PTE szekszárdi gyakorlóiskoláját

dec

19

Beküldte
admin
Megújult tantermek, folyosók, külső tér, modern informatikai és sporteszközök – így zárult a „Gyakorlóiskolák infrastrukturális fejlesztése” című pályázat, melynek révén megújult és több mint háromezerháromszáz új, modern eszközzel gazdagodott a Pécsi Tudományegyetem lllyés Gyula Gyakorló Általános Iskolája Szekszárdon. A Pécsi Tudományegyetem vezetésével, a Semmelweis Egyetemmel konzorciumban megvalósult pályázat egymilliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott, egyenlő megosztásban, az Európai Regionális Fejlesztési Alapból. A projekt záróünnepségét december 19-én tartották Szekszárdon.
 
Az EFOP 4.2.3 kódszámú, „Gyakorló iskolák infrastrukturális fejlesztése” című projekt révén
500 millió forint európai uniós támogatásból 27 nevelési-oktatási tanterem, és az ezek elérését szolgáló folyósok és közösségi helyiségek, valamint a sport- és futópálya újult meg, csakúgy, mint a gyermekek egyik kedvenc terepe, a játszóudvar.
Az eredeti támogatási szerződésben a felújítási munkálatokon felül nagyságrendileg 1250 új eszköz szerepelt, azonban a beszerzések olyan eredményesen és költséghatékonyan valósultak meg, hogy további 2100 eszköz beszerzésére nyílt lehetőség.
A látványos bútorbeszerzéseken túl minden nevelési-oktatási tantermet interaktív táblával szereltek fel, ami hozzájárul a pedagógusképzés színvonalának növeléséhez. A gyakorlatorientált képzések fejlesztésének növelése érdekében több száz új sporteszköz és hangszer is gazdagítja mostantól az oktatást Szekszárdon. Az informatikai képzés is korszerű eszközökkel gyarapodott a projekt révén, összesen 450 vadonatúj tablet segíti a felsős osztályba járó gyerekek mindennapi tanulását. E modern, korszerű eszközök az intézmény tanulóinak támogatásán túl a PTE tanárszakos hallgatóinak gyakorlati, módszertani képzését is segítik.
A rektori vezetés nevében Lengvárszky Attila oktatási igazgató köszöntötte az egybegyűlteket: „Végigkísértem a  projekt születését a pályázatírástól a beszerzésekig.
 A cél a gyakorló iskolákban tanulók igényeinek kiszolgálása volt. Hadd dicsérjem meg azt az összehangolt munkát, mellyel a többi sikeres iskolafelújítás közül is kiemelkedően, látványosan használták fel a támogatást. Fantasztikus munka zajlott!
Úgy gondolom, gyakorlóiskolába járni mindig elit szerep, és bízom abban, hogy a beiskolázás szempontjából kedvező adottságokat a felújítás és a sok modern, új eszköz csak tovább fokozza majd.”
„Ha nem tanulnak  meg a gyerekeink írni, olvasni, számolni, egy idő után nem lesz, aki házat építsen, gyógyítson, kenyeret süssön vagy új gyógyszereket találjon fel. Ezért érdemelnek kitüntető figyelmet a pedagógusok., akik emberségükkel, ismereteikkel ápolják és gondozzák az ifjúság elméjét” – húzta alá dr. Gerner Zsuzsanna, a PTE Tanárképző Központjának vezetője. Azt is ismertette: a PTE-n a 2023-as októberi statisztika szerint összesen 1814 fő tanul pedagógusnak, ebből 1055 tanár, 203 tanító, 273 óvodapedagógus, 60 csecsemő- és kisgyermekgondozó, 223 személy pedig gyógypedagógiai képzésben vesz részt. „Ezek a hallgatók előbb vagy utóbb megfordulnak a PTE gyakorlóintézményeiben is, ahol mentorok segítségével sajátítják el a pedagógus mesterséget. Meggyőződésünk, hogy a diszciplináris és tanári felkészítés, valamint a vezető pedagógusok és a mentorok közti kapcsolat, együttműködés kulcsszereppel bír a pedagógusképzésben.
Az, hogy egy hallgató a képzés során lemorzsolódik a tanulmányai alatt, illetve marad-e a pályán a végzés után vagy rögtön a pályaelhagyók közé kerül, nagyban függ attól, hogy a gyakorlat során mit tapasztal”
– mutatott rá dr. Gerner Zsuzsanna.
„Minden iskolának megvan  a maga varázsa, ami egy olyan nagy befektetésben térül meg, amit úgy hívunk: jövő” – kezdte beszédét dr. Szécsi Gábor, a PTE KPVK dékánja mind a felnövekvő gyerekekre, mind az intézményben gyakorlatot szerző pedagógusokra célozva. A professzor szélesebb kontextusba helyezte az iskola felújítását: „A digitális világban az iskola fogalma változik, mára megjelenik egy új fogalom, mely az iskolai és iskolán kívüli tanulási formát próbálja egyesíteni olyan formában, hogy a gyerekek elsősorban az iskolán kívüli,  a digitális technológia révén működtetett sajátos tanulási formáitól nem különülnek el. Az új pedagógai modelleknek rá kell hangolódniuk az új, digitális kultúra által teremtett képességekre, készségekre.
Ezeket a gyerekeket már másképpen kell tanítani, mint ahogy annak idején minket tanítottak. Ehhez azonban megfelelő létesítményi háttér is kell, melynek megteremtése kötelessége a fenntartónak. A most megvalósult félmilliárdos beruházás ebben az iskolában megadja a szükséges infrastrukturális kereteket.” 
Személyes hangvételű beszédében Bucsányiné Gréczy Gabriella, a gyakorlóiskola igazgatója sokaknak köszönte meg a projektben nyújtott segítséget - köztük több olyan személynek is, akik idejüket, energiájukat nem kímélve, a projekt nagyságát szem előtt tartva erejükön felül teljesítve segítették a felújítás sikerét.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.