A vállalkozói életforma merőben más, mint az alkalmazotti lét. Más készségek szükségesek hozzá, más szemléletmódot igényel, más veszélyforrásokat rejt magában. Azonban, ha valaki jól csinálja, számos előnyét élvezheti. De hogyan lehet jól csinálni? Milyen általános „receptjei” vannak a vállalkozóvá válásnak, és mi az, amit már hallgatóként, “nulladik lépésként” megtehetsz a sikeres vállalkozás felé vezető úton? Ha az egyetem után vállalkozás indítását tervezed, akkor Neked is hasznos lehet az alábbi interjú, amit Dallos Zoltánnal, a DLX Media marketing ügynökség alapítójával készített Magyari Beáta, a PTE Karrier Iroda munkatársa.
Alkalmazott, vagy vállalkozó? Hozzád melyik illik?
Ha a vállalkozói életformáról beszélünk, az emberek egyik felének a bizonytalanság, a biztos és kiszámítható jövedelem hiánya, a másik felének a szabadság és a korlátlan lehetőségek jutnak eszébe.
Fontos leszögezni, hogy a vállalkozói lét nem való mindenkinek, mivel nem mindenki tudja elengedni az alkalmazotti státusszal járó (vélt vagy valós) előnyöket, például a rendszeresen utalt, fix jövedelmet, vagy azt a biztonsági hálót, amelyet a munkaadó nyújt.
Érdemes mérlegelni, hogy mennyire bírod, ha folyamatos változás van körülötted, vagy mennyire ragaszkodsz egy megszokott biztoshoz – ez az egyik kérdés, amely segíthet eldönteni, hogy melyik életforma illik hozzád.
Túl sok vagy túl kevés ötlet…
Vállalkozóként elengedhetetlen, hogy tudd tartani a fókuszt, és ne fulladj bele a lehetőségek tengerébe. Mindig nagy ugyanis a csábítás, hogy valami új dologba kezdj, de fontos az önkontroll, kell tudni nemet mondani annak érdekében, hogy az energiáidat ne forgácsold szét.
A másik véglet, ha valakinek nincsenek ötletei, s nem tudja, mire építse a vállalkozását. A szakértő azt tanácsolja, ilyen esetben a legjobb, ha az ember a hobbijából indul ki. Tedd fel magadnak a kérdést: ha korlátlan pénz állna a rendelkezésedre, mivel töltenéd az idődet nap mint nap?
Válaszd ki kedvenc tevékenységeid közül azt, amelyben üzleti potenciál is van, és vágj bele! Szinte mindenből lehet ma már valamilyen módon pénzt csinálni. Vegyük mondjuk az Utazómajom weboldal példáját, ami szintén egy hobbiból - az utazásból indult vállalkozás, ma pedig már meghatározó szereplő a kedvező árú utazási ajánlatok piacán.
Ha valaki abban kiemelkedő, hogy értő figyelemmel és türelemmel meg tud hallgatni másokat, akkor neki lehet, hogy a coaching vagy a pszichológia lesz a megfelelő választás.
Érdemes tehát az érdeklődésre, illetve az erősségekre helyezni a hangsúlyt, és azokból kiindulva megtervezni a vállalkozásodat.
A kommunikáció mint szupererő
Általánosságban elmondható, hogy a vállalkozás indítás során az egyik legfontosabb készség, képesség az, hogy el tudd adni magad (terméked vagy szolgáltatásod), vagyis legyen meggyőző a kommunikációd!
Enélkül hiába csinálsz bármit professzionális szinten, az üzlet nem fog működni, hiszen nem fognak ismerni. Hiába vagy egy jó könyvelő vagy egy kiváló pénzügyi szakember, ha ezt nem tudod másokkal is láttatni, akkor a vállalkozásod jelentős hátrányból indul.
A másik fontos terület: a szakértői márkaépítés és a bizalmat építő tartalomgyártás. Dallos Zoltán szerint a céges márka mellett érdemes már az elején figyelni a személyes márkaépítésre is, hiszen egy emberhez, személyhez sokkal könnyebb kapcsolódni, könnyebb megbízni benne, mint egy cégnévben, vagy logóban.
Nulladik lépés a vállalkozás felé vezető úton
Bővítsd a kapcsolatrendszeredet!
Ha hallgató vagy, de már most foglalkoztat a saját vállalkozás indításának a gondolata, a végzettség megszerzése előtt is sokat tehetsz jövőbeni vállalkozásodért. Ilyen például a kapcsolatépítés. Ha van időd a tanulás mellett, ellátogathatsz tematikus rendezvényekre, amelyekből az interneten rengeteget találsz akár a Facebook események között, az Eventbrite-on, vagy meetup.com weboldalon.
Az ilyen eseményeken rengeteg embert lehet megismerni. Soha nem tudhatod, lehet, hogy éppen leendő kollégáiddal vagy üzleti partnereiddel találkozol egy szakmai rendezvényen!
Ráadásul ezek a programok kiváló terepet jelentenek arra, hogy megtanulj bemutatkozni, vagy tét nélkül beszélj az ötleteidről.
Tanulj a YouTube-ról!
Ma már szinte bármilyen szakma megtanulható a YouTube segítségével. A hivatalos statisztikák szerint percenként 500 órányi tartalom kerül feltöltésre a platformra, ezért a fő kérdés csak az, hogy megtaláljuk-e ezek között az értékes tudást. Abból is sokat lehet profitálni, amikor valaki tartalom fogyasztóból tartalom gyártóvá válik, hiszen miközben megtanul kommunikálni és áramoltatni az információt, sokat tanul magából a folyamatból, a tartalomkészítésből.
Nem szükséges megvárni, hogy tökéletesen ismerd a területet, vagy hogy komolyabb rutint szerezz. Mivel nincs tét, és minimális anyagi ráfordításra van csak szükség, csak nyerhetsz vele.
A vállalkozás kockázatai
Rengeteg olyan tényező van, amely befolyásolhatja egy cég működését. Ilyen az adórendszer változása, külső hatások, gazdasági környezet – azonban ezek a veszélyek nem csupán a vállalkozókat, hanem az alkalmazottakat is érinthetik.
Igazából egyik sem stabilabb a másiknál, hiszen egy alkalmazott ugyanúgy elveszítheti az állását és a biztosnak hitt, fix jövedelmét, mint egy vállalkozó a megbízóit. Bár az is tény, hogy a Munka Törvénykönyve általánosságban jobban védi a munkavállalókat.
A szakember szerint a vállalkozás indítás során nagyon meg kell fontolni azt is, hogy kivel társulunk. Sajnos jelenleg 10-ből 9 cég csődbe az első 5 évben, ezért nagyon nem mindegy, hogy kivel kezdünk bele a közös vállalkozásba.
Társas vállalkozás esetén kiemelten fontos alaposan lefektetni a működés szabályait, ki-mit vállal a cég működéséből, ki teszi bele a tőkét, az idejét, kapcsolatait, tudását.
Vannak bizonyos humán kockázatok is, amelyekkel számolni kell, hiszen bármikor előfordulhat, hogy egy kulcsfontosságú pozícióban lévő kolléga, vagy alvállalkozónk valamiért kiesik a munkavégzés alól.
Ezekre mind fel kell készülni, s akár lehet előre kockázatkezelési tervet készíteni, amely segíthet átlendülni az ilyenfajta nehézségeken.
Akár előnyei is lehetnek az alkalmazotti tapasztalatoknak
Akkor sincs minden veszve, ha valaki nem ugrik egyből fejest a vállalkozásba, hanem először kipróbálja magát alkalmazottként. Ennek is számos előnye lehet: például lát céges struktúrákat, megismer vezetői stílusokat és attitűdöket, és ezek alapján össze tudja rakni magában, hogy mely értékrendekkel tud azonosulni.
Ha viszont valaki nem szerez ilyen tapasztalatot, lehet, hogy szabadabban fog szárnyalni, hiszen nem ismeri meg azokat a kereteket és szabályokat, amelyek akár korlátozhatják is. Az alkalmazotti tapasztalat lehet előny és korlát is egyben.
A legfontosabb, hogy tájékozódjunk, tanuljunk, olvassunk és építsünk kapcsolatokat, amivel fel tudunk készülni a vállalkozói létre.
Sok sikert hozzá!
Nézd meg a videót a beszélgetésről!
Hallgasd meg Spotifyon!
Karrier Iroda – Nyiss ránk, nyiss a jövődre!
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai Igazgatóság 2020.