Önkéntes madáretetők!

nov

29

Beküldte
admin

Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) Madárbarát Iskola programjához hivatalosan is csatlakozott a Pécsi Tudományegyetem Fenntartható Fejlődésért Szakkollégiuma, Varga Annával, a PTE BTK Néprajz Tanszékének tudományos munkatársával, a Fenntartható Fejlődésért Szakkollégium oktatójával beszélgettünk.

 


Mit jelent az a fogalom, hogy Madarbarát Egyetem?

Az Egyetem más intézményei már csatlakoztak a Magyar Madártani és Természetismereti Egyesület Madárbarát programjába, a Klimo Könyvtár és az egyik gyakorló iskolánk például, de a Fenntartható Fejlődésért Szakkollégium célként tűzte ki, hogy egyetemi szinten felkaroljuk és tudatosabbá tegyük a madarak védelmét. Első lépésként a Rókus utcai épület udvarába helyeztünk ki madárbarát eszközöket, amivel elő tudjuk segíteni a madarak költését, táplálkozását.

Tehát etetőt, itatót és odút?
Igen. Nagy szerencsénkre a Rókusudvar karbantartói között többen lelkes madárbarátok. Ők is besegítettek az odúk elhelyezésében, a szakkollégiumi oktatók, hallgatók is segítettek, de bárki csatlakozhat hozzánk, aki szeretne önkéntes madáretető lenni. A madárodúkat tavasszal helyezzük majd ki, és az ősz végén pedig mindegyiket ki kell tisztítani.

A madárvédelem, ahogy a rovarok védelme vagy a természetvédelem tulajdonképpen az emberi élet védelméről szól, nem?
Igen, arról is. Öröm látni a madarakat közelebbről. A madáretetők közelebb hozzák az emberekhez a madarakat. Mindannyian részesei vagyunk az ökoszisztémának, hatunk egymásra: a madarak védelme elő tudja segíteni akár szúnyogok irtását is, így közvetlen hasznunkra is vannak.

A szívén viseli a madarak sorsát

A néprajz tanszéken beszélgetünk, itt jobbára a madarak, mint motívumok szerepelhetnek hímzéseken. Hogy vág a madárvédelem a szakmába?
Biológusként végeztem, a Biológia Doktori Iskolában szereztem meg a doktorimat, de a kutatási területem köt szorosan a néprajzhoz. A kutatásaim kezdete óta néprajzi jellegű és tájtörténeti témákkal foglalkozom, hagyományos ökológiai tudást, etnobiológiai témájú kutatást végzek. Az embereknek, ahogy népzenei tudása is van, úgy rendelkeznek ökológiai tudással is. A Tanszéken a munkatársaim nagyrésze szintén ökológiai kérdésekkel foglalkozik, a kérdés társadalmi aspektusaival.