Romba dönti vagy megmenti a bolygót a divat?

nov

21

Beküldte
admin

A legkártékonyabb a bolygónk sorsa szempontjából a divatipar. Ennek útkereséséről és ehhez kapcsolódó trendjeiről beszélt november 15-én a Fogyasztás Interdiszciplináris Szimpóziumon dr. Keszeg Anna egyetemi docens, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetének munkatársa. Előadásának címe A megváltozó divatfogyasztás teoretikus fogalmai és fogyasztói attitűdjei volt.

„Cinizmus lenne megtagadni a teljes rendszert és leállítani, de mára szükségessé vált az, hogy más viszonyt építsünk fel a divat kapcsán” – szögezte le dr. Keszeg Anna, majd a már egy ideje a köztudatban lévő négy fő fogalom jellemzőit formázta meg.

Defashion
„A defashion nem történeti előzmények nélküli irányvonal! Korai megjelenése például a punk mozgalom, mely szerint a divat anarchiát hoz a társadalomba. Létezik ugyan a divatrendszer, de az emberek úgyis azt vesznek, amit akarnak. Ezt az eredeti gondoltatot a kortárs kapitalizmus átesztétizálja, már kihagyja belőle az a forradalmi hév, ami képes lenne a rendszer megváltoztatására. Gondoljunk csak arra, hogyan simulnak bele a Vivienne Westwood-kreációk a Vogue magazin anyagaiba” – mondta el dr. Keszeg Anna.

Az antidivat

Ennek egyik kérdése, hogy hogyan tudja a tervezői autonómiát inspirálni a divat tagadása. Egyik vonulata az ún. „ divatdekonstrukció”, ami néhány éve például a Balenciaga kollekcióiban is tetten érhető. A divat által inspirált ruhák nem elég jók, nem  adnak elégséges választ a világkrízisekre. A divatdekonstrukció szétroncsolja a szabásmintákat! Új szabásminta – új érték. A trendkutatás eredményei szerint lehetséges úgy létrehozni az antidivatot, hogy abból közben meg is lehet élni! Jeles képviselője az antidivat koronavírus-járvány alatt írt manifesztációját Edelkoort.

Csendes luxus
Nagy trend ez most: a rendkívüli minőséget és konzervatívabb vonalat képviseli. „A „quiet luxury” sorozatokhoz is kötődik, mint például Az örökség vagy a Médiamogulok” – húzta alá dr. Keszeg Anna.

„Egyfajta módszertani optimizmust fed ez: nem az aggodalmamra fókuszálok, hanem azt a sok-sok apró lépést ünnepeljük, melyeket ez az alapvetően káros iparág megtett és megtesz a klímavédelem irányába. A klímaoptimista divatbemutatók kifutóin ezeket a lépéseket ünneplik!” – mondta dr. Keszeg Anna. Lily Cole már 2015-ben arról beszélt, hogy nem bírja azt a nyomást, ami a klímaváltozás miatt a divatiparra nehezedik. (A modell egyébként egy teljes könyvet is szentelt a témának, Who Cares Wins  címmel - a szerk.)


A Chloé divatmárka nemrég leköszönt kreatív igazgatója, Gabriela Hearst is klímaoptimista, aki szerint a divat a jó dolgok ösztönzője is lehet, például mérsékelheti a kidobott ruhák mennyiségét. Hearst volt az, aki a fenntarthatóság jegyében felhasználtatta a maradék anyagokat, és megalkotta a világ első karbonsemleges kifutóját. Hearst utolsó Cholés bemutatója itt.

Összegezve az irányvonalakat, a kutató arra jutott, hogy az antidivat és csendes luxus lassú folytonosságot vállal fel a korábbi trendek között, míg a defashion és a klímaoptimizmus a radikális változás szele lehet.
Aki pedig abban a hitben él, hogy ez számára semmit jelent, hadd idézzük a klasszikusokat: