SOCIAL_EAST kiállítás: Magyarországról New Yorkba

okt

12

Beküldte
admin

A New York-i Liszt Intézet a Pécsi Tudományegyetemmel együttműködve SOCIAL_EAST: Searching For Identity, Finding Nylon And Blue Jeans címmel fotókiállítást szervez.

A kiállítás Magyarország New York-i Főkonzulátusán (223 East 52nd St.) október 13-a csütörtök 12 órától október 15-e szombat 18 óráig látogatható. Domoszlai-Lantner Doris és Egri Petra kurátorok a Pécsi Tudományegyetemmel együttműködve Magyarország szocialista múltjának divat- és öltözködési kultúráját ötvözik a kortárs, világszerte elterjedt közösségi médiával, hogy feltárják,

milyen képeket osztottak volna meg a felhasználók, milyen képaláírásokat és hashtageket írtak volna, ha a szocialista Kádár-korszakban létezett volna a közösségi média.

A Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék médialaborjának archív képanyagát felhasználva a kiállítás fekete-fehér fotókat és projektorral kivetített színes diákat mutat be. A képek mögötti alapkoncepció egyben összekapcsolják ezt a nem is olyan távoli múltat a jelennel. A képek közösségi médiába ágyazva azt kérdezik a nézőktől: Ha létezett volna a közösségi média, vajon milyen szerepet játszott volna egy olyan politikai rendszerben, amelyben a termelés, a javak elosztása és a kereskedelem a közösségé, és nem pedig az egyéné?
Az egyes képeket kísérő szövegek (feliratok és hashtagek) a kortárs közösségi média posztok nyelvezetét tükrözik, és fontos szerepet játszanak a többnyire névtelenségbe burkolózó képeken szereplő alakok által viselt ruhadarabok mögött rejlő jelentés kontextualizálásában és vizsgálatában. Arra is rávilágítanak, hogy

milyen módon kommunikált a ruhák viselője a környezetével - és az hogyan kommunikált velük.

A rövid, néhol humoros, szarkasztikus, sőt provokatív feliratok fiktív betekintést nyújtanak a ruhadarabot viselő életébe. A hashtagek kiegészítik, teljessé teszik a képaláírásokat, bizonyos szavakra és kifejezésekre irányítják a figyelmet, amelyek kulcsfontosságúak ahhoz, hogy a tárlatot holisztikusan értelmezhessük.
"Míg a korszak magyarországi történelme dokumentált, addig a kultúráról - és különösen a divatról - kevesebb információ és forrás áll rendelkezésre ebből az időszakból. A kiállítás célja, hogy bővítse a jelenleg rendelkezésre álló ismereteket, és új perspektívát nyújtson, amely a múltat a jelennel hozza párbeszédbe" - mondják Domoszlai-Lantner és Egri társkurátorok.
A kiállítás New Yorkba érkezése előtt sikeres, több állomásból álló magyarországi turnét futott be. Látható volt az Ördögkatlan Fesztiválon (2022. aug. 2-6.), a Kozármisleny Kulturális Központban (2022. márc. 11-ápr. 8.) és a Pécsi Tudományegyetemen (2021. okt. 11-nov. 30.). A Glamour Hungary főszerkesztője, Maróy Krisztina a tárlatról írt kritikájában úgy fogalmazott: "... a kiállítás fotói és diái mint egyszerű tárgyak a digitális transzformáción keresztül újramaterializálódtak, és egy kortárs keretezésben, az Instagram keretében

újra jelenvalóvá teszik a Kádár-korszak képeit, világát, életét.”

(KULTer.hu).

A kiállítás ingyenes. Az érdeklődők az Eventbrite-on regisztrálhatnak.

Program:

Október 14.

·         Magyar nyelvű tárlatvezetés Egri Petra vezetésével 14 órakor

·         Angol nyelvű tárlatvezetés Domoszlai-Lantner Doris vezetésével 18 órakor

Október 15.

·         Divat és archívumok: Panelbeszélgetés Domoszlai-Lantner Doris kurátor és Horváth Júlia, a GAHSP Media társalapítója részvételével 16.00 órakor

·          Zárófogadás 16:45-től

A kiállítás kurátorait Alma Vetlényi, az ALMA magyar kortárs női ruhamárka vezető tervezője és kreatív igazgatója öltözteti.

A Pécsi Tudományegyetemről
A z 1367-ben alapított pécsi Magyarország első egyeteme. A jelenlegi teljes hallgatói létszáma 22 000 hallgató, ebből több mint 5000 nemzetközi hallgató a világ 115 országából. A Pécsi Tudományegyetem, mint a makrorégió egyik legjobban nemzetköziesedett felsőoktatási intézménye, 2017-ben egyedülálló interkulturális rendezvénysorozatot, az úgynevezett Interntional Seasons-t indított el, amely a Social_East kiállításnak is sikeresen otthont ad.

A kurátorokról
Doris Domoszlai-Lantner New Yorkban élő divattörténész. Mesterdiplomát a Fashion Institute of Technology (FIT) History, Theory, Museum Practice szakán szerzett. Számos magán- és vállalati divatarchívumot alapított és fejlesztett. Kutatásait számos nemzetközi konferencián adta elő, egyebek között az Oxfordi Egyetemen, a franciaországi Lille-i Egyetemen és a chicagói Columbia College-ban. Társalapítója a Fashion Forward agytrösztnek, és jelenleg a Massachusetts College of Art and Design és a Boston Architectural College adjunktusa. A digitális divatról szóló, közösen szerkesztett könyve 2024 elején jelenik meg a Bloomsbury kiadónál.

Egri Petra az Alkalmazott Művészetek tanszék adjunktusa a Pécsi Tudományegyetemen. Kutatási érdeklődése és publikációi a színház, az előadás és a divat témaköreibe tartoznak. Kutatásait szakmai folyóiratokban publikálta, valamint angol, magyar és orosz nyelvű könyveket szerkesztett és társszerkesztője volt a Kontaktzónák: Határterületek a színház mentén (Kronosz Press, 2019) című magyar nyelvű könyvnek. "The Allegorical Deconstruction of Socialist Style" című tanulmánya a késő szocialista neoavantgárd divatperformanszokról a Russian Fashion Theory című folyóiratban jelent meg 2019-ben. Számos nemzetközi divatkonferencián tartott előadást (Milánó, Pontevedra, Moszkva, Manchester, Roubaix). Petra jelenleg doktori disszertációját írja a nagy radikális performanszokról, dekonstruktív retorikájukat elemzi Jacques Derrida, Paul de Man és a kortárs pszichoanalízis elméleti hátterével.

 Az archívumot és a Pécsi Tudományegyetemet dr. Doboviczki Attila, a Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének adjunktusa képviseli. Szakterülete a vizuális kommunikáció, az új-médiaelmélet és az archívumok. Doktori disszertációját a Pécsi Műhelyről, az 1970-es évekbeli neoavantgárd képzőművészeti csoportról írta, jelentős szerepet játszva munkásságuk kanonizálásában. Számos kiállítás szervezője és kurátora volt, többek között a Pécsi Galériában is, melynek vezető archivátora. Hosszú évek óta gyűjt diafilmeket és fotókat, gyűjteménye több tízezer darabos, amelyek közül sok az egyetem Telehor Médialabor révén digitalizálásra került.